Testovanie na zvieratách

06.05.2020

"Ak si máme zvoliť kritérium získavania výsledkov pokusmi, potom je humánnosť tým najlepším kritériom, aké dokážeme kedy vymyslieť. Najväčšie vedecké objavy boli vždy tie najhumánnejšie a najestetickejšie, pričom základ ich absolútneho úspechu tvoril zmysel pre krásu a eleganciu ako podstata všetkého vedeckého."- píše sa na úvodnej strane smernice o ochrane zvierat používaných na vedecké účely, ktorú vydala Európska únia. 

Od marca 2013 platí v EÚ tzv. Marketing ban - zákaz predaja produktov, ktoré boli testované na zvieratách.

Problém sa však týmito krokmi nevyriešil. Zákon má niekoľko nedostatkov, ktoré naďalej umožňujú testovanie kozmetických zložiek aj produktov na zvieratách.

1. Dodržiavanie zákazu je v kompetencii jednotlivých členských štátov. Existuje dôvodná obava, že nie každý členský štát má dostatok finančných prostriedkov a odborných znalostí na jeho dodržiavanie.

2. EÚ nemá dosah na to, akým spôsobom spoločnosti testujú svoje produkty v iných krajinách.  

3. Ak má zložka okrem kozmetiky využitie aj v inom priemysle (farmaceutickom, potravinárskom, výroba čistiacich prostriedkov, farieb...), alebo ide o ekotoxikologický test či test bezpečnosti pri práci, môže byť táto zložka otestovaná na zvieratách a následne využitá v kozmetike. 

4. Čistiace prostriedky a produkty do domácnosti sa v EÚ stále bežne testujú na zvieratách napriek tomu, že existujú humánne alternatívy.

5. Spoločnosti, ktoré ponúkajú svoje produkty v Číne podporujú testovanie na zvieratách. Čínska vláda totiž vyžaduje otestovanie každého importovaného produktu v miestnych laboratóriách, kde sa produkty testujú hlavne na zvieratách. 

Ako je možné, že firmy  predávajú tie isté produkty v Európskej unií aj v Číne? Na túto otázku sa pýtali PETA a niekoľko ďalších asociácií, ktoré to s medzinárdnými kozmetickými gigantmi dotiahli až na Európsky súd. Výsledok:

EÚ môže zakázať predaj produktov, ktorých ingrediencie boli testované v tretích krajinách za účelom predaja v týchto krajinách, ak dáta z testovania slúžia na dokázanie nezávadnosti produktov aj pre predaj v krajinách EÚ.

zdroj: Press release No 105/16

Laicky povedané: Ak chce firma svoje produkty predávať v Číne, musí ich otestovať. EÚ je s tým v pohode, kým sa nedokáže, že tieto dáta používa aj na vývoj produktov pre európsky trh. A tak sa nám na európskom trhu ocitajú kozmetické značky, ako napríklad Oriflame. Oriflame sa na európskom trhu prezentuje, ako značka, ktorá dbá na blaho zvierat, no na druhej strane svoje produkty necháva testovať v Číne. Všetky peniaze z predajov sa koniec koncov zlievajú do jednej obrovskej kasy, ktorá potom samozrejme financuje aj testovanie na zvieratách.

Testovanie na zvieratách

Na zvieratách sa v laboratóriách okrem genetických, lekárskych či výukových testov vykonávajú aj napríklad testy toxicity, test akútnej očnej dráždivosti, testy kožnej dráždivosti či testy karcinogenity. Na zvieratách sú testované všetky nové chemické látky pre použitie v priemysle, v poľnohospodárstve, v potravinárstve, v domácnostiach a v kozmetickej výrobe, nanášajú sa im na uši či kožu alebo vnútorne rôzne látky od farieb, rozpúšťadiel, riedidiel, po hnojivá, pesticídy, čistiace prostriedky, šampóny či make- up. Mnohí ochrancovia zvierat však argumentujú, že prostredníctvom pokusov na zvieratách sa dá poprieť či dokázať čokoľvek a že výsledky pokusov na zvieratách nemusia byť platné aj u človeka. U zvieraťa sa môže podľa nich látka či liek vyvíjať inak než u človeka, preto sú najspoľahlivejšie klinické štúdie na ľudských dobrovoľníkoch a dlhodobejšie užívanie. 

Značky, ktoré testujú na zvieratách

Avon, Benefit, Bioderma, Bobbi Brown, Chanel, Clarins, Clinique, Dior, Garnier, Kiehl's, L'Occitane, L'oreal, La Roche Posay, Lancôme, MAC, Mary Kay, Max Factor, Maybelline, NARS, Nivea, Oriflame, Rimmel, Revlon, Vichy, YSL, Oriflame, Victoria Secrets, Maybelline, Benefit, Dove, Johnson & Johnson (napríklad Neutrogena, Listerine, očné kvapky Visine, Clean & Clear), Procter & Gamble (napríklad detské plienky Pampers, Always hygienické vložky, Pantene šampóny, Old Spice, Venus, Head and Shoulders), Avon, Balenciaga,  (Garnier, Lancome, Kerastase, Maybelline, La Roche Posay, Vichy, Biotherm, Giorgio Armani...), Coty (Hugo Boss, Dolce & Gabanna, Lacoste parfumy, Gucci parfumy, Max Factor, Wella...), Durex (kondómy, gély), Estee Lauder (Tom Ford, Tommy Hilfiger, Clinique, Donna Karan...), Henkel (Schwarzkopf, Trend, g|t2b), Lancome, Lanvin, , Nu Skin, Oriflame USA, Sensodyne, Sephora, Woolite, Yves Rocher USA

 a mnoho ďalších...

Certifikát Leaping Bunny 

Certifikát Leaping Bunny predstavuje jediný medzinárodný certifikát týkajúci sa záruky o netestovaní na zvieratách. Logo králika v skoku zaručuje, že výrobok ani jeho jednotlivé ingrediencie neboli testované na zvieratách. 

Niekoľko organizácii zaoberajúcich sa ochranou zvierat sa spojilo a zostavili CCIC koáliciu (z anglického Coalition for Consumer Information on Cosmetics - koalícia pre informovanie spotrebiteľa o kozmetike), ktorá utvorila jednotný medzinárodný štandard a medzinárodne platné logo.

Organizácia nepovoľuje testovanie produktov ani ich jednotlivých zložiek na zvieratách vo všetkých fázach výroby. Certifikát udeľuje na rok nezávislá kontrolná spoločnosť, ktorá môže vykonávať námatkové kontroly týkajúce sa dodržiavania pravidiel.

Všetky značky u ktorých nájdete tento certifikát sa nachádzajú v priloženom linku.

https://www.leapingbunny.org/ 

Ďalšie certifikáty:

Existujú aj iné certifikáty ktoré deklarujú, že produkt ani jeho zložky neboli testované na zvieratách. Ani jeden z nich však nie je v zmysle netestovania na zvieratách považovaný za tak dôveryhodný, ako certifikát HCS/HHPS. Patria medzi ne napríklad certifikáty BDIH (Bundesverband der Industrie- und Handelsunternehmen), CPK (Certifikovaná Přírodní Kosmetika), Cruelty Free, Eco Bio Cosmetics, Eco Garantie, Natural products association a Organic Soil Association. Týmito a mnohými ďaľšími certifikátmi disponujú hlavne spoločnosti zamerané na prírodnú kozmetiku.

Za zmienku stojí aj certifikát Vegan, ktorý vydáva The Vegan Society. Ten sa vzťahuje vždy len na konkrétny produkt, nie na celý sortiment danej spoločnosti a zaručuje v prvom rade to, že produkt neobsahuje žiadne živočíšne zložky, vedľajšie produkty živočíšnej výroby a GMO živočíšneho pôvodu. Produkty ani ich zložky by nemali byť testované na zvieratách. 

Jedinou nespochybniteľnou zárukou však naďalej ostáva certifikát HCS/HHPS s logom skákajúceho zajka.


Zoznam humánnych spoločností

Vďaka zvyšujúcemu sa dopytu po netestovaných výrobkoch je dnes pomerne jednoduché nájsť takúto kozmetiku či čistiace produkty do domácnosti aj u nás na Slovensku. Ak budeš vedieť, čo si všímať, tieto výrobky ľahko nájdeš nielen na internete, ale aj v predajniach zdravej výživy, v sieti dm drogerie markt a dokonca aj v bežných supermarketoch. Široký sortiment kozmetiky a čistiacich prostriedkov, ktoré sú netestované na zvieratách a sú vegánske, je dostupný napríklad v sieti DM drogerie markt. Odporúčam značky ako Alverde, Lavera, Bulldog, Method, Ecover. V Kauflande a v Tesco nájdeš napríklad značku Freeman.

Môžes si vybrať napríklad z týchto značiek dostupných v SK a ČR obchodoch:

Manna
Produkty: pleť, telo, vlasy, zuby, pre deti, pre pánov
Dostupnosť: oficiálna česká stránka

Manufaktura
Produkty: pleť, telo, vlasy, parfémy, zuby, pre deti, pre pánov
Dostupnosť: oficiálna slovenská stránka, kamenné predajne v 7 mestách na Slovensku

Motherlove
Produkty: pre matky a deti
Dostupnosť: oficiálna slovenská stránka, vybrané lekárne

Naomi BioCosmetics
Produkty: pleť, telo, vlasy
Dostupnosť: oficiálna slovenská stránka, vybrané drogérie

Sparitual
Produkty: telo, nechty
Dostupnosť: oficiálna slovenská alebo česká stránka

Essence- táto info. ma veľmi potešila, pretože doma mám viacero ich rúžov. Sú bežne dostupné v každej drogérii za rozumné peniaze. 

Pjurbeauty- slovenské vegan rúže na pery

Kompletné zoznamy: 

www.crueltyfreeinternational.org a www.leapingbunny.org. 


Slovenská ručne vyrábaná kozmetika KVITOK

Túto kozmetiku ste možno poznali pod názvom Navia, teraz však fungujú pod novým názvom - Kvitok

Ako PRVÁ SLOVENSKÁ RUČNE VYRÁBANÁ KOZMETIKA tohto roku získali oprávnenie pre používanie medzinárodne uznávaného loga spoločnosti Cruelty Free International Leaping Bunny (predtým známe ako certifikát HCS - Humane Cosmetics Standard) - jediný celosvetovo platný certifikát pre kozmetické spoločnosti, ktorých výrobky (vrátane jednotlivých zložiek) nie sú testované na zvieratách. Všetky ich produkty (a tiež suroviny, ktoré v nich používajú) boli schválené a spĺňajú prísne kritériá Cruelty Free International Leaping Bunny programu, zlatého štandardu pre "cruelty free" kozmetiku. Preto som sa aj ja rozhodla vymeniť  celú svoju kozmetiku za produkty od tejto značky. 99% produktov je taktiež vegan.


V dnešnej dobe už existujú metódy, pri ktorých nemusí byť zabité či zranené ani jedno zviera. Iba v Európe sa podľa posledných oficiálnych štatistík z roku 2013 na účely experimentov a iných "vedeckých" účelov, zneužilo za jediný rok okolo 11,5 milióna zvierat. Odhaduje sa, že celosvetovo je ich okolo 115 - 127 miliónov ročne.

Nepodporujme zbytočnú krutosť. 


https://ec.europa.eu/environment/chemicals/lab_animals/pdf/guidance/directive/sk.pdf

https://bfp.org/marshall/

https://zuzanahumajova.com/sk/cruelty-free-kozmetika-netestovana-na-zvieratach/

https://www.oriflamky.sk/sprievodca-starostlivostou-o-vlasy/

https://slobodazvierat.sk/kampane/spotrebitel/netestovane-na-zvieratach/

https://veganskaspolocnost.sk/na-stiahnutie/

https://salonlook.sk/5-faktov-ktore-by-ste-mali-vediet-o-testovani-kozmetiky-na-zvieratach/

https://noizz.aktuality.sk/zaujimavosti/testovanie-na-zvieratach/2nxrzft

https://encyklopedie.biooo.cz/certifikaty/leaping-bunny/?